معرفی دانشکده دندانپزشکی

دانشکده دندانپزشکی بیرجند:

در سال 1390 دانشکده دندانپزشکی بیرجند تاسیس گردید و با جذب 29 نفر دانشجو در رشته دکتری عمومی دندانپزشکی از مهر ماه 1390 شروع به کار نموده است. و در حال حاضر حدود 30 استاد متخصص آموزشی – درمانی( 26 آموزشی و 4 درمانی) در دانشکده در امر تدریس دانشجویان و آموزش بالینی آنها مشغول به خدمت می باشند.

رشته های تحصیلی :

رشته دندانپزشکی : این دانشکده در هر سال تحصیلی هر سال اقدام به جذب دانشجو از طریق کنکور سراسری و 5 نفر دانشجوی شهریه پرداز می نماید و در حال حاضر حدود 216 دانشجو در این رشته در حال تحصیل می باشند و دانشجویان در دو مقطع علوم پایه و بالینی وکارورزی در بخش های مختلف دانشکده دندانپزشکی آموزش می بینند و بعد از گذراندن 6 سال دوره تحصیل فارغ التحصیل دوره دکتری عمومی دندانپزشکی می شوند.

بخش های مختلف دندانپزشکی: جراحی - ترمیمی – اندو – پروتز – اطفال – تشخیص –ارتو – رادیو و پریو که دانشجویان در این بخشها زیر نظر اساتید به ارائه خدمات دندانپزشکی به بیماران و مراجعان می پردازند.

رشته تکنسین سلامت دهان :

در سال 94 این رشته در دانشکده راه اندازی و اقدام به پذیرش 22 نفر دانشجو از طریق کنکور سراسری و به صورت نیمه متمرکز نموده است و در حال حاضر حدود 36 نفر دانشجو در این رشته در یک دوره 2 ساله فارغ التحصیل شده و متعهد خدمت در مراکز بهداشتی خواهند بود تا به ارائه خدمات برای بالا بردن سطح بهداشت دهان و دندان و آموزش به گروههای هدف برای پیشگیری از پوسیدگی دندان خواهند نمود. 

گروههای آموزشی :

در حال حاضر10 گروه اموزشی به شرح ذیل در دانشکده وجود دارد:

گروه آموزشی ارتودنسی – گروه اموزشی اندودانتیکس – گروه اموزشی بیماری های دهان و فک و صورت – گروه اموزشی جراحی و رادیولوژی فک وصورت گروه آموزشی پریودانتیکس و اطفال – گروه آموزشی ترمیمی – گروه اموزشی پروتزهای دندانی - آسیب شناسی فک وصورت

اعضای گروه آموزشی :

 

 گروه آموزشی  اعضای گروه
 ارتودنسی  خانم دکتر گلدانی مقدم ، آقای دکتر سید حجت شکیب ، آقای دکتر مجید عزیزی
 اندودانتیکس  خانم دکتر ابراهیمی پور ، خانم دکتر سهیلا درمیانی ، خانم دکتر شیما بیجاری، آقای دکتر نوید نصرآبادی، خانم دکتر معصومه سعیدی رباط، آقای دکتر امیر ابراهیمی
 بیماری های دهان و فک و صورت  خانم دکتر اکبری ،خانم دکتر پروایی
 جراحی آقای دکتر توانافر
 رادیولوژی  دهان ، فک وصورت خانم دکتر هما رستگار ، خانم دکتر یاوری پور
 پریودانتیکس خانم دکترمرضیه محمدی مقدم ،خانم دکتر عاطفه عطائی ، خانم دکتر ساناز کیوانفر، خانم دکتر کیمیا سزاوار
 اطفال خانم دکتر مهرناز خادمی، آقای دکتر بهنام ناطق ، خانم دکتر چرمه، خانم دکتر یزدی زاده
 ترمیمی  خانم دکتر مریم راستی،خانم دکتر فائزه اسدیان
 پروتزهای دندانی آقای دکتر محمد مالک زاده، خانم دکتر سیده فریبا عمادیان ،آقای دکتر محسن کرباسی
 آسیب شناسی دهان،فک وصورت خانم دکتر لیلی علیزاده،آقای دکترحمید عباس زاده

رادیولوژی:

رادیوگرافی های دهان و دندان و ناحیه ی فک و صورت، اطلاعات مفید وجامعی در مورد دندان ها، ساختمانهای حمایت کننده دندان و ساختارهای طبیعی در نواحی مورد بررسی را فراهم می آورند.در رادیولوژی دهان و فک و صورت از روش های تصویر برداری معمولی دلخل و خارج دهان – CT scan  - اولتراسونوگرافی و MRI و اسکن هسته ای استفاده می شود.

آسیب شناسی دهان وفک وصورت (پاتولوژی) :

 

علم آسیب شناسی دهان و فک و صورت به بررسی علل، روند، علائم و مشخصات آسیب شناختی بیماریهای دهان و فک و صورت می پردازد. در تعریف لغوی، PATHO  به معنی اختلال و آسیب و LOGY نیز به معنی شناسی و در نتیجه  PATHOLOGY به معنی آسیب شناسی است. گروه آسیب شناسی دهان و فک و صورت دانشکده دنداپزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در سال 1390 و همزمان با تاسیس دانشکده پایه گذاری شد. در این گروه از سال 1390 تا امروز همکاران مختلفی به عنوان هیئت علمی فعالیت نموده اند.

 

اسامی اعضا هیئت علمی گروه آسیب شناسی دهان و فک و صورت از آغاز تاسیس دانشکده تا کنون

ردیف

نام استاد

سال

1

دکتر سید مصطفی محمودی

از 1390 تا 1395

2

دکتر لیلی علیزاده

از 1395 تا کنون

3

دکتر حمید عباس زاده

از 1397 تا کنون

 

مدیر گروه: دکتر لیلی علیزاده

تعداد اعضای هیات علمی : 2 نفر

ردیف

نام و نام خانوادگی

مرتبه علمی

1

دکتر حمید عباس زاده

دانشیار (معاون پژوهشی دانشکده)

2

دکتر لیلی علیزاده

استادیار (معاون آموزشی دانشکده)

 

 

 

بیماری های دهان و فک وصورت :

این رشته دندانپزشکی به تشخیص بالینی و درمان غیرجراحی پاتولوژی های ناحیه دهان می پردازدعلاوه بر این متخصصین این رشته به درمان دندانپزشکی بیماران با اختلالات سیستمیک نیز می پردازند. تشخیص و پیگیری ضایعاتی که قابلیت تبدیل به بدخیمی را دارند نیز در حیطه این رشته دندانپزشکی است. تخصص بیماری های دهان و فک و صورت را میتوان پل ارتباطی دندانپزشکی با پزشکی دانست.

ترمیمی :

دندانپزشکی ترمیمی به علم و هنر تشخیص و درمان آسیب های دندانی شامل پوسیدگی های دندانی، شکستگی دندانی ناشی از ضربه و یا تغییرات نازیبای شکل و رنگ دندان ها اطلاق می شود .

بنابراین اهداف کلی دندانپزشکی ترمیمی به شرح زیر است:

1) ترمیم پوسیدگی های تاج و یا ریشه دندان

2)  اصلاح  دندان های بدشکل و تغییر رنگ یافته

3)جایگزینی ترمیم های قدیمی یا معیوب

4) ترمیم دندان بعد از درمان ریشه

اندودانتیکس:

در داخل ریشه دندان کانال هایی وجود دارد که حاوی بافت نرمی به نام پالپ می باشد که شامل عروق خونی ،

پریودانتیکس:

اهداف کلی رشته پریودونتیکس:

آشنایی با ساختار بافت های نگهدارنده دندان

آشنایی با روش های پیشگیری بیماری های پریودنتال

تشخیص علائم اولیه بیماری در بافت های نگهدارنده دندان

درمان بیماری های پریودنتال

برای درمان بیماری های پریودنتال از روش هایی مانند جرمگیری دندان ها، کورتاژ لثه و یا جراحی های پریودنتال استفاده می شود.

پیوند استخوان آلوئول تخریب شده، پیوند لثه برای افزایش عرض لثه احاطه کننده ریشه و یا جراحی برای برداشتن لثه اضافی با اهداف زیبایی نیز از جمله مداخله های درمانی در این رشته هستنند.

دندانپزشکی کودکان:

اهداف اصلی دندانپزشکی کودکان:

اقدامات پیشگیرانه مورد نیاز براساس سن کودک، وضعیت بهداشت و تغذیه

درمان دندان های شیری و دائمی پوسیده در کودکان

نظارت بر تکامل و عملکرد سیستم دندانی

 اقدامات درمانی در کودکان با بیماری های خاص

تشخیص و درمان دندان های آسیب دیده

کنترل رفتاری کودکان هنگام ارائه خدمات دندانپزشکی

ارائه خدمات دندانپزشکی به کودکان غیر همکار تحت بیهوشی

ارتودنسی :

با پیشرفت های پدید آمده در دانش ارتودنسی، علاوه بر منظم کردن دندان ها، توانایی ایجاد رابطه صحیح میان فک بالا و فک پایین نیز با استفاده از درمان های ارتودنسی وجود دارد.

پروتزهای دندانی:

اهداف کلی استفاده از پروتزهای دندانی:

حذف بیماری های دهانی در حد مقدور

حفظ سلامتی دندان ها و نسوج اطراف که بر ساخت پروتز دندانی موثرند

بازسازی عملکرد دهانی به گونه ای که پروتز راحت و زیبا بوده و با تکلم تداخل نداشته باشد

هدف اصلی در رشته پروتز های دندانی، بازسازی بخش های از دست رفته دهان و دندان به گونه ای است که عملکرد دندان ها، زیبایی، راحتی و سلامت بیمار، حفظ شود. پروتز های دندانی به 2 دسته اصلی تقسیم می شوند: پروتز ثابت ومتحرک

جراحی :

برخی از مهمترین اقدامات درمانی شامل:

جراحی های کوچک حفره دهان مثل کشیدن دندان و یا جراحی دندان های نهفته

جراحی آسیب ناشی از ضربات به فک و صورت

جراحی آسیب های پاتولوژیک فک و صورت

جراحی اصلاح ناهنجاری های مادرزادی فک و صورت

جراحی اختلالات مفصل گیجگاهیفکی

جراحی های زیبایی فک و صورت

درمان عفونت های فک و صورت و ..

جامعه نگر:

علم و هنر پیشگیری و کنترل بیماری های دهان و دندان و ارتقاء سلامت  دهان و دندان از طریق فعالیتهای سازماندهی شده اجتماعی در این رشته، بیمار به جای یک فرد، یک جامعه است وظیفه آن ارتقای سلامت دهان و دندان در جامعه، انجام تحقیقات کاربردی  در دندانپزشکی و انجام برنامه های بهداشتی درمانی گروهی در کنار پیشگیری و کنترل بیماری های دهان و دندان در سطح جامعه است.

 

امکانات آموزشی دانشکده دندانپزشکی :

همزمان با پایان اولین دوره و اخذ رتبه ی اول علوم پایه توسط دانشجویان ورودی 1390 در بین دانشکده های هم تراز ، بخش های پری کلینیک ترمیمی ، اندو و پروتز با 80 میز پری کلینیک تجهیز و راه اندازی شد(میز ها مجهز به هد فانتوم نیز می باشد) که دانشجویان در این قسمت کلیه اعمال دندانپزشکی را روی مدل فراگرفته و پس از کسب مهارت های لازم اجازه ی ورود به بخش بالینی را خواهند داشت . از ابتدای مهرماه 1393 اولین بخش بالینی که شامل بخش ترمیمی ، پروتز ، جراحی ، تشخیص بیماری های دهان و پریو دانتیکس با 30 یونیت شروع به کار نمود و شروع به ارائه خدمات به بیماران محترم نمودند . همزمان با بخش بالینی جهت رعایت اصول کنترل عفونت ، اتاق CSR مجهز به دستگاه اتوکلاو سانترال ، دستگاه شستشو اولتراسونیک سیستم ساکشن و کمپرسور سانترال راه اندازی گردید . بعد از شروع به کار بخش ها با تلاش و پیگیری مسئولین دانشگاه و دانشکده تعداد 20 یونیت در سال 94 اضافه گردید ودر بهار 95 تعداد 10 یونیت اضافه گردید. در سال 95 تعداد 50 یونیت با تجهیزات ( اتوکلاو ، کمپرسور سانترال و ساکشن ) در محل انبار قدیم دانشگاه ( بازسازی شده ) و به بهره برداری رسیدند این ساختمان مجهز به موتورخانه پیشرفته (دستگاه تصفیه آب نیمه صنعتی با هزار لیتر ذخیره آب مقطر ،دستگاه تهیه هوای خشک و یونیزه شده ، ساکشن مرکزی با چهار موتور مجزا) که با راه اندازی ساختمان شماره 2 تعداد یونیت فعال به 110 یونیت ارتقاء یافت .

در حال حاضر دانشکده 2 کلاس در محل دانشکده پرستاری و 3 کلاس در محل دانشکده دندانپزشکی برای ارئه دروس تئوری به دانشجویان دارد ویکی از مشکلات آموزشی کمبود کلاس بوده که متاسفانه با توجه به زیاد شدن تعداد دانشجویان  هنوز هم رفع نگردیده است همچنین برای برگزاری امتحانات پایان بخش و پایان ترم هم دانشکده محل برگزاری برای امتحانات ندارد.

کلاس هایی که در محل دانشکده می باشند کوچک می باشند و گنجایش بیش از 30 نفر را ندارد.

آزمایشگاه پاتولوژی

کتابخانه

پژوهش

1-    راه اندازی سامانه مدیریت اطلاعات پژوهشی ( سامانه پژوهان) و الکترونیکی شدن روند ارسال و داوری پروپوزال های مربوط به طرحهای تحقیقاتی دانشجویی و هیئت علمی و پایان نامه ها

2-    فعال سازی پرتال الکترونیکی معاونت پژوهشی در سایت دانشکده دندانپزشکی

3-    تدوین چارت فرآیندهای پیش و پس از تصویب پروپوزال و بارگذاری در سایت

4-    برگزاری جلسات متعدد توجیهی جهت دانشجویان در خصوص آشنایی با فرآیند پیشنهاد عنوان، تهیه پیش پروپوزال، تدوین پروپوزال و                اجرای طرح

5-    برگزاری جلسات آموزشی تئوری به صورت small groups جهت آشنا کردن دانشجویان با جست و جوی پیشرفته منابع و پایگاه های مهم حوزه علوم پزشکی از جمله pubmed

6-    برگزاری جلسات آموزشی عملی به صورت small groups جهت آشنا کردن دانشجویان با جست و جوی پیشرفته منابع و پایگاه های   مهم حوزه علوم پزشکی از جمله pubmed

7-    برگزاری جلسات آموزشی تئوری و عملی به صورت small groups جهت آشنا کردن دانشجویان با نحوه رفرنس نویسی و                   سبک های رایج آن از جمله Vancouver style

8-    برگزاری جلسات آموزشی تئوری و عملی به صورت small groups جهت آشنا کردن دانشجویان با آزمون های آماری رایج مورد استفاده در علوم پزشکی و بالاخص دندانپزشکی با ارائه مثال های متعدد از میان مقالات جدید و معتبر بین المللی و داخلی و بررسی علت انتخاب آزمون ها توسط محققین به شیوه بحث گروهی

9-    برگزاری جلسات آموزشی تئوری و عملی به صورت small groups جهت آشنایی مقدماتی دانشجویان با نرم افزار SPSS و نحوه ورود اطلاعات در این نرم افزار

10-        برگزاری جلسات آموزشی تئوری و عملی به صورت small groups جهت انجام تعدادی از آزمون های آماری با نرم افزار SPSS

11-       برگزاری جلسات آموزشی تئوری و عملی به صورت small groups جهت آشنایی با ساختار مقالات و اصول مقدماتی مقاله نویسی

12-       برگزاری جلسات آموزشی تئوری و عملی به صورت small groups جهت آشنایی با ژورنال های معتبر داخلی دندانپزشکی،                          سایت الکترونیک مجلات و نحوه ارسال مقاله به این مجلات

13-       برگزاری جلسات آموزشی تئوری و عملی به صورت small groups جهت آشنایی با ژورنال های معتبر بین المللی دندانپزشکی،                  سایت الکترونیک مجلات و نحوه ارسال مقاله به این مجلات

14-       برگزاری جلسات آموزشی تئوری و عملی به صورت small groups جهت آشنایی با اصطلاحات و قوانین مربوط به امور پژوهشی از جمله اصول اخلاقی انجام پژوهش، وابستگی سازمانی (affiliation)

15-       برگزاری جلسات آموزشی تئوری و عملی به صورت small groups جهت آشنایی با اصول انجام clinical trial، نحوه ثبت در IRCT و اصول اخلاقی مربوطه با تاکید بر جایگاه این مطالعات در گسترش مرزهای دانش

16-       تشویق دانشجویان در جهت انجام کارهای پژوهشی در قالب طرح تحقیقاتی و پایان نامه که منجر به ارائه مقالات معتبر در مجلات داخلی و بین المللی گردد و در نظر گرفتن امتیازاتی برای مقالات دانشجویان که در جلسات متعدد به اطلاع ایشان رسانده شده است

17-       برگزاری جلسات آموزشی تئوری و عملی به صورت small groups جهت آشنایی با تاپیک های روز دندانپزشکی و فیلد های تحقیقاتی روز دنیا

18-       برگزاری منظم جلسات شورای پژوهشی دانشکده و تشویق اعضا به ایجاد بانک موضوعات پژوهشی جهت راهنمایی بهتر دانشجویان

 

19-       شرکت منظم در جلسات شورای پژوهشی دانشگاه و پیگیری امور محوله در دانشکده دندانپزشکی

20-       مشارکت در برگزاری هفته پژوهش در قالب اطلاع رسانی به اعضای هیات علمی و دانشجویان در خصوص ملاک های انتخاب پژوهشگر برتر، جمع آوری مدارک، امتیازدهی و ارائه به حوزه معاونت محترم پژوهشی دانشگاه

 

21-       برگزاری کارگاه پژوهشی جهت اعضای هیأت علمی

22-       برگزاری کارگاه پژوهشی جهت دانشجویان